Monday, November 9, 2009

Vart tog journalistiken vägen? (reflektion v.45)

Först något positivt. Tycker det är bra med många praktiska uppgifter. Då lär man sig klart bättre och man får täckning för det vi sedan ska göra i projektet.

Men.. jag saknar journalistiken. Förra veckan lärde vi oss hur man kan använda Flash till att göra fåglar som flyger över en skärmyta. Det får man se som en okej början, men samtidigt fasar jag över hur långt det är från min streckgubbe som blir träffad av en frisbee till en volvoreklam eller nåt annat snyggt och för en arbetsgivare användbart.

Visst är det kul att kunna göra hemsidor och flashgrafik men det kommer inte bidra till min karriär som jag ser det. Om ändå kopplingen till journalistiken var större.. För varje dag som går känner jag hur ingresser, rubriker och fyndiga vinklar blir alltmer avlägset, jag funderar på att kolla om det finns mer passande journalistkurser, men det blir förhoppningsvis bättre efter denna termin. Vill ju bli journalist, inte reklamare! Skrivandet är ju vad jag vill göra, och det finns faktiskt en anledning till att jag inte fortsatte plugga datateknik för sju år sedan - jag tycker i grunden det är tråkigt att jobba vid en dator.

Det ska nämnas att pedagogiken då en lärare på en skärm visar vad man ska göra inte passar mig. Dels för att jag använder mig av trial and error för att lära mig saker, och att jag gärna går igenom uppgifterna i skrift, punkt för punkt, för att faktiskt komma ihåg vad man gjort.

No comments:

Post a Comment